Στην τελική ευθεία οι αυτοκινητόδρομοι

odika ergaΣτην τελική ευθεία εισέρχεται πια το ζήτημα των τεσσάρων αυτοκινητόδρομων που πραγματοποιούνται με τη μέθοδο της σύμβασης παραχώρησης, οι εργασίες στους οποίους τελούν εν αναστολή τα τελευταία χρόνια.

 
Το υπουργείο Ανάπτυξης, σε συνέχεια της πρόσφατης επίσκεψης του υπουργού Υποδομών κ. Μιχάλη Χρυσοχοίδη στις Βρυξέλλες, κοινοποιεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή το σχέδιο αναδιάταξης του ΕΣΠΑ, που θα επιτρέψει την αύξηση της δημόσιας δαπάνης (δηλαδή της κοινοτικής συμμετοχής) στα έργα και θα οδηγήσει σε οριστική, όπως φαίνεται, απεμπλοκή της υπόθεσης. Πρόκειται για εξέλιξη που είχε αποκαλύψει «Το Βήμα της Κυριακής» στις 25 Αυγούστου 2013.
Σύμφωνα με στελέχη του ΥΠΑΝ, χρειάζεται να επιταχύνθούν ακόμη περισσότερο οι ρυθμοί απορρόφησης του ΕΣΠΑ και να επικεντρωθούν πόροι εκεί που οι ανάγκες είναι μεγαλύτερες. Έτσι, όπως σημειώνουν, αυτόν τον στόχο έρχεται να υπηρετήσει η αναθεώρηση των Επιχειρησιακών Προγραμμάτων, που τελεί εν εξελίξει και θα ολοκληρωθεί προσεχώς. Όπως λένε, η αναδιάταξη του ΕΣΠΑ εξασφαλίζει χρηματοδότηση για την κατασκευή των αυτοκινητοδρόμων  και θα καλύψει τα χρηματοδοτικά κενά των έργων.
Επίσης, θα κατευθυνθούν χρήματα για την κάλυψη κοινωνικών αναγκών, την ανάσχεση της ανεργίας και την στήριξη του κοινωνικού ιστού, με δράσεις όπως βρεφονηπιακοί σταθμοί, κοινωφελής εργασία, voucher απασχόλησης κλπ. Παράλληλα, θα ενισχυθούν Επιχειρησιακά Προγράμματα και άξονες προτεραιότητας, που παρουσιάζουν υψηλές επιδόσεις και έχουν ανάγκη υποστήριξης με πρόσθετους πόρους, αναφέρουν.
Ειδικότερα, σε ορισμένα Επιχειρησιακά Προγράμματα απαιτούνται μέτρα για να διασφαλιστεί ότι δεν θα υπάρξει απώλεια κοινοτικών πόρων το 2015. Πρόκειται για κίνδυνο που σχετίζεται με τις επιπτώσεις της κρίσης στο ρυθμό απορρόφησης των κρατικών ενισχύσεων και άντλησης των πόρων που είναι δεσμευμένοι στα χρηματοδοτικά εργαλεία, σημειώνουν. Έτσι, 570 εκατ. ευρώ κοινοτικής συμμετοχής (από σύνολο 20,5 δις ευρώ) μεταφέρονται από πρόγραμμα σε πρόγραμμα για να αντιμετωπιστούν καλύτερα οι ανάγκες της χώρας.
Επίσης, το ΥΠΑΝ προχωρά σε εσωτερικές ανακατανομές σε κάθε Επιχειρησιακό Πρόγραμμα, όπου θα ενισχυθούν κατά περίπτωση άξονες προτεραιότητας, που παρουσιάζουν υψηλότερους ρυθμούς υλοποίησης και έχουν ανάγκη περισσότερων πόρων.
«Από το σύνολο της άσκησης της αναθεώρησης εξασφαλίζονται τα 1,2 δις ευρώ που απαιτούνται για την ενίσχυση των αυτοκινητοδρόμων, και τα 380 εκατ. ευρώ για τα μέτρα κοινωνικής στήριξης (210 εκατ. ευρώ για την κοινωφελή εργασία και 170 εκατ. ευρώ για τους βρεφονηπιακούς σταθμούς)» υπογραμμίζουν. Σύμφωνα με στελέχη του ΥΠΑΝ, δεν χάνεται κανένα έργο εξαιτίας της αναθεώρησης και όσα δεν ολοκληρωθούν έως το 2015, θα υλοποιηθούν στην πέμπτη προγραμματική περίοδο (2014 - 2020).
Πηγές του υπουργείου Υποδομών μεταδίδουν ότι τα έργα προχωρούν, λόγω της Ευρωπαϊκής υποστήριξης, αφού η Κομισιόν έλαβε μία χωρίς προηγούμενο ιστορική απόφαση να στηρίξει τις υποδομές και τη χώρα.
Έτσι, υπάρχει πλέον ένας πλήρης «κουμπαράς», που αθροιστικά ξεπερνά τα 2,5 δισ. ευρώ και μπορεί να καλύψει τις δυνητικές «τρύπες» των έργων. Αυτά είναι 1,2 δισ. ευρώ από την αναδιάταξη του ΕΣΠΑ, 650 εκατ. ευρώ από χαμηλότοκο δανεισμό της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ) και 810 εκατ. ευρώ κοινοτικής δαπάνης, που προέρχονται από τα διόδια που αναλογούσαν στο δημόσιο την περίοδο 2008-2012. «Αυτά το πράγματα δεν έχουν γίνει ποτέ. Η διάθεση και η βούληση της Επιτροπής να στηρίξει τα έργα ήταν πρωτοφανής. Η ΕΕ έλαβε την απόφαση να βοηθήσει την Ελλάδα» μεταδίδουν.
Πλέον, απομένει το «πράσινο φως» των συναρμόδιων Γενικών Διευθύνσεων της ΕΕ και η έγκριση του Κολλεγίου των Επιτρόπων, που υπολογίζεται στις αρχές Οκτωβρίου. Έπειτα, απομένει το Ελεγκτικό Συνέδριο και η Βουλή, όπου οι τροποποιημένες συμβάσεις θα έρθουν προς κύρωση.

tovima.gr