Τι σηματοδοτεί ο “γάμος” των Olympic Air-Aegean Airlines

16343890_ATH18_OLYMPIC_AEGEAN__1023_11.limghandlerΑπό τα τέλη Αυγούστου-αρχές Σεπτεμβρίου, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού είχε αποφασίσει, «επί της αρχής», να δώσει το «σήμα» για τη συγχώνευση μέσω εξαγοράς των Aegean Airlines – Olympic Air. Ωστόσο, μέχρι και μερικές εβδομάδες πριν από την, χθεσινή, επίσημη ανακοίνωση η DG συνέχιζε να εξετάζει «στα σημεία» την υπόθεση συγχώνευσης των δύο αερομεταφορέων. 

Όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, η έρευνα της Επιτροπής Ανταγωνισμού ήταν τόσο εξονυχιστική που περιελάμβανε την αποστολή ερωτημάτων σε τουριστικούς παράγοντες εντός αλλά και εκτός Ελλάδας, οι οποίοι καλούνταν να περιγράψουν πως θα διαμορφωνόταν, κατά την εκτίμησή τους, η επόμενη της συγχώνευσης ημέρα. Η Κομισιόν, άλλωστε, όφειλε να είχε μία καλά τεκμηριωμένη επιχειρηματολογία για  την έγκριση της συγχώνευσης των δύο εταιρειών, καθώς το 2010 είχε απορρίψει αντίστοιχο αίτημα των δύο αεροπορικών.

Καταλύτης η ύφεση

Όπως παραδέχτηκε, χθες, ο Ευρωπαίος Επίτροπος Χοακίν Αλμούνια, ύστερα από περίπου τρία χρόνια οι συνθήκες στην ελληνική οικονομία έχουν αλλάξει άρδην. Η Olympic Air έχει «συρρικνωθεί» συγκριτικά με το 2010, ενώ δεν κατάφερε να εμφανίσει κέρδη από το 2009 που ιδιωτικοποιήθηκε. «Ύστερα από ενδελεχή έρευνα καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι η Olympic Air είναι απίθανο να εμφανίσει κέρδη και ότι θα ήταν δύσκολο να επιβιώσει εκτός του ομίλου της Aegean» σημείωσε ο Ευρωπαίος Επίτροπος κατά τη χθεσινή συνέντευξη Τύπου στις Βρυξέλλες. Η θετική απόφαση της Κομισιόν στηρίχθηκε ακόμη στην παραδοχή ότι ουδείς επενδυτής ενδιαφερόταν να αποκτήσει την Olympic Air, η οποία εκμισθώνει τα αεροσκάφη της, ενώ το brand ανήκει στο ελληνικό Δημόσιο.

O «φόβος» του μονοπωλίου

Μεγάλος «πονοκέφαλο» για την DG προκάλεσε το ενδεχόμενο της δημιουργίας ενός μονοπωλίου στην εγχώρια αγορά. Ωστόσο, η δραστηριοποίηση ενός μόνο «πόλου» ήταν κάτι περισσότερο από νομοτέλεια. Οι δύο εταιρείες δεν εκτελούν κοινό πτητικό έργο παρά σε πέντε προορισμούς (Αθήνα – Χανιά, Αθήνα – Μυτιλήνη, Αθήνα – Σαντορίνη, Αθήνα – Κέρκυρα και Αθήνα – Κως (οι δύο τελευταίοι εκτελούνται από την Aegean μόνο το καλοκαίρι). Ταυτόχρονα, εάν η Ε.Ε. έλεγε «όχι» σε ενδεχόμενη συγχώνευση, η Olympic Air θα βρισκόταν σε αδιέξοδο, συνεπώς η Aegean Airlines θα παρέμενε μοναδικός παίκτης, εξαιτίας και της αποδυνάμωσης της Cyprus Airways.

Αναφορικά με το ύψος των ναύλων, ο πρόεδρος του δ.σ. της Aegean ανέφερε ότι «οι οικονομίες κλίμακας θα οδηγήσουν σε ακόμη πιο χαμηλούς ναύλους στο εσωτερικό, ιδιαίτερα προς τα μικρά νησιά της χώρας». Αλλά και ο Ευρωπαίος Επίτροπος Ανταγωνισμού σημείωσε ότι η Κομισιόν θα παρακολουθεί στενά την ελληνική αγορά με στόχο να εντοπίσει φαινόμενα κατάχρησης της δεσπόζουσας θέσης. Από την εισηγμένη προτάσσουν το γεγονός ότι ο αερομεταφορέας έχει μειώσει την μέση τιμή των εισιτηρίων εσωτερικού κατά 25%-30%, χωρίς φόρους, παρότι «η επιβατική κίνηση έχει μειωθεί κατά 30% και ο τζίρος έχει υποχωρήσει σε αξία κατά 50%».

“Θα λέγαμε ότι δημιουργούνται συνθήκες μονοπωλίου, δεδομένου ότι η Cyprus Airways έχει αποδυναμωθεί, ενώ παραμένουν άγνωστες οι επόμενες κινήσεις της Ryanair. Απαιτείται λοιπόν η Επιτροπή Ανταγωνισμού να βρίσκεται σε εγρήγορση” σημειώνει στο Capital.gr o Ανδρέας Παπαθεοδώρου Αναπληρωτής Καθηγητής Πανεπιστήµιο Αιγαίου και διευθυντής του Εργαστηρίου Τουριστικών Ερευνών και Μελετών.

Οφέλη

Για τους καταναλωτές, τα οφέλη από το deal θα μπορούσαν να προέλθουν από την ύπαρξη ενός βιώσιμου κραταιού σχήματος, όπως, βέβαια, και από την μη κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης, όπως έχει δεσμευθεί η διοίκηση της εισηγμένης. Για τους μετόχους της Aegean, η συγχώνευση σηματοδοτεί την σημαντική βελτίωση των μεγεθών, αφού, εξαιρουμένου του πρώτου φετινού εξαμήνου, η εισηγμένη εμφάνισε ζημιές τις χρήσεις 2010,2011 και 2012.

Για τους μετόχους της MIG η πώληση της Olympic Air θα οδηγήσει σε ενίσχυση των ταμειακών διαθέσιμων, καθώς ο όμιλος θα εισπράξει, σταδιακά, 52 εκατ. ευρώ. Αλλά και σε μείωση του συνολικού δανεισμού. Τέλος, η δημιουργία ενός «εθνικού πρωταθλητή» στις αερομεταφορές εκτιμάται ότι θα ενισχύσει την  εκπροσώπηση της Ελλάδας -εκτιμάται περίπου στο 30%- στην αγορά εξωτερικού από και προς τη χώρα. Σήμερα οι ξένοι αερομεταφορείς ελέγχουν ποσοστό 84% της αγοράς των αερομεταφορών η συνολική αξία της οποίας διαμορφώνεται περίπου στα 3,5 δισ. ευρώ.

Πηγή:www.capital.gr