Αρθρογραφία-Της Σοφίας Πλαστουργού(Ψυχολόγου)

 

0E1182BAD9E075E9A0DE6C77AA994112

Η ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ ΣΕ ΠΕΡΙΟΔΟ ΚΡΙΣΗΣ

Η χώρα μας, όπως και πολλές χώρες της Ευρώπης και παγκοσμίως βιώνει τις συνέπειες της οικονομικής κρίσης, η οποία έχει κάνει την εμφάνισή της τα τελευταία τέσσερα χρόνια. Συνέπειες, οι οποίες έχουν γίνει αισθητές στην καθημερινή ζωή των συνανθρώπων μας. Η οικονομική ύφεση προβληματίζει και οδηγεί τα άτομα όχι μόνο σε οικονομικό αλλά και σε ψυχολογικό αδιέξοδο. Είναι αξιοσημείωτο το γεγονός ότι η οικονομική κρίση επηρεάζει δραματικά την συμπεριφορά των Ελλήνων, και ειδικά όσον αφορά την κατανάλωση και την αγορά αγαθών. Η αυξημένη αβεβαιότητα και η εργασιακή ανασφάλεια είναι δύο παράγοντες που έχουν εισβάλλει βίαια  στην ζωή του μέσου Έλληνα πολίτη. Η συναισθηματική φόρτιση και ο συνεχής φόβος περαιτέρω μείωσης του μισθού ή και της απόλυσης έχουν αναγκάσει τους πολίτες να σκέϕτονται αρκετά πριν πραγματοποιήσουν οποιαδήποτε αγορά. Πλέον οι περισσότεροι καταναλωτές της χώρας μας ενδιαϕέρονται να καλύψουν τις βασικές ανάγκες τους, αποϕεύγοντας τα ακριβά ή πολυτελή προϊόντα. Με το άγχος που τους διακατέχει λοιπόν μήπως και «κατακρεουργήσουν» ξανά το πενιχρό πλέον , θα έλεγα, εισόδημα τους καταϕεύγουν σε αγορές προϊόντων τα οποία προσϕέρονται σε χαμηλότερες τιμές ή αναζητούν τις προσϕορές. Το γεγονός αυτό έχει ως αποτέλεσμα να υποβαθμίζεται συνεχώς το επίπεδο διαβίωσης διότι τα προϊόντα χαμηλής αξίας τις περισσότερες ϕορές υστερούν και στην ποιότητα. Ας μην ξεχνάμε, όμως και τους συμπολίτες μας, οι οποίοι έχουν απολυθεί από τις δουλειές τους και αναγκάζονται να τρώνε σε συσσίτια που διοργανώνονται από τους δήμους ή τις εκκλησίες. Οι άνθρωποι αυτοί νιώθουν ντροπή και αγανάκτηση διότι δεν μπορούν να καλύψουν ούτε τις βασικές τους ανάγκες, όπως αυτή της τροϕής. Παρατηρούμε ότι η οικονομική κρίση ενεργοποιεί αυτόματα αρνητικές σκέψεις στα άτομα, τύπου, θα πεινάσουμε, θα καταστραϕούμε και ούτω καθεξής, ϕοβίες που έχουν άμεσο αντίκτυπο στο συναίσθημα και στην συμπεριϕορά των Ελλήνων πολιτών. Ωστόσο, θα πρέπει να δώσουμε ένα θετικό μήνυμα στις δύσκολες μέρες που διανύουμε και να σκεϕτούμε πιο αισιόδοξα. Οι επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης δεν περιορίζονται μόνο στην αγοραστική συμπεριϕορά των καταναλωτών αλλά επεκτείνονται και στις αξίες που προβάλλονται ως σημαντικότερες συγκριτικά των ημερών της ελληνικής καθημερινότητας προ κρίσης. Και τι σημαίνει αυτό; Ότι γίνεται ολοένα και περισσότερο στα σύγχρονα νοικοκυριά αποταμίευση και αγορές, οι οποίες αξίζουν τα χρήματα τους και είναι απαραίτητες για τα άτομα. Τέλος, η στροϕή ολοένα και περισσότερων ανθρώπων στην οικογένεια, στους ϕίλους και στο σπίτι γενικότερα οδηγεί σε λιγότερα περιττά έξοδα αλλά κυρίως στη σύσϕιξη των ανθρώπινων σχέσεων, οι οποίες είχαν ατονήσει και τώρα απαιτούν όσο ποτέ άλλοτε την στοργικότητα που τους αξίζει.