Ραγδαία πτώση των λιανικών τιμών στα καύσιμα – Στο 1,5 ευρώ η αμόλυβδη – Αυξάνεται η κατανάλωση

teli kykloforias τελη κυκλοφορίαςΓια πρώτη φορά μετά από σχεδόν τέσσερα χρόνια καταγράφεται αύξηση της ζήτησης των καυσίμων κίνησης, λόγω της μεγάλης «βουτιάς» των τιμών.
Στο εννεάμηνο οι πωλήσεις στο σύνολο των βενζινών ανέβηκαν 14% και του ντίζελ 42%, γεγονός που δείχνει και τη στροφή των οδηγών στα Ι.Χ. με το φθηνό πετρέλαιο κίνησης.
Πτώση όμως καταγράφεται και στις τιμές του πετρελαίου θέρμανσης, καθώς αυτές κυμαίνονται στο 0,980 ευρώ το λίτρο με 1,003 ευρώ, που είναι και η μέση τιμή.
Η κατηφόρα στα 70,55 δολάρια της τιμής του μπρεντ με νέα πρόβλεψη για τα 60 δολάρια επηρεάζει θετικά για τους καταναλωτές τις εγχώριες τιμές.
Την εικόνα αυτή δείχνουν οι μετρήσεις του Παρατηρητηρίου Τιμών Υγρών Καυσίμων του υπουργείου Ανάπτυξης.
Ραγδαία πτώση των λιανικών τιμών στα καύσιμα – Στο 1,5 ευρώ η αμόλυβδη – Αυξάνεται η κατανάλωση
Πιο συγκεκριμένα, η μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης στην Ελλάδα διαμορφώθηκε στο 1,552 ευρώ το λίτρο. Τον περασμένο Ιούλιο λίγο πριν αρχίσει η μεγάλη «κατρακύλα» των διεθνών τιμών των καυσίμων η απλή αμόλυβδη είχε μέση τιμή στο 1,713 ευρώ το λίτρο.
Από την 1η Ιουλίου μέχρι και χθες η τιμή έχει υποχωρήσει κατά 16,1 λεπτά το λίτρο ή 9%. Η βενζίνη έχει πετύχει χαμηλό ιστορικό ρεκόρ, όταν στις 16 Απριλίου του 2012 είχε βρεθεί στα υψηλότερα επίπεδα όλων των εποχών, στο 1,854 ευρώ το λίτρο.
Συγκριτικά με εκείνη την ημερομηνία η τιμή έχει πέσει κατά περίπου 30 λεπτά το λίτρο. Τα σημερινά επίπεδα των τιμών έχουν δηλαδή επιστρέψει σε εκείνα του Δεκεμβρίου του 2010.
Η μείωση που άρχισε σταδιακά από τις αρχές του χρόνου ανέβασε τη ζήτηση της βενζίνης κατά 14% το διάστημα Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου του 2014, σύμφωνα με στοιχεία της πετρελαϊκής αγοράς.
Τον Ιανουάριο πουλήθηκαν 189.265 τόνοι βενζίνης και τον Σεπτέμβριο είχαν ανέβει στους 217.150. Τους καλοκαιρινούς μήνες, οπότε και η κίνηση αυξάνεται, οι πωλήσεις είχαν εκτοξευτεί στους 247.902 τόνους.
Πιο εντυπωσιακή είναι η άνοδος του πετρελαίου κίνησης, γεγονός που αναδεικνύει και τη στροφή των καταναλωτών στα ντιζελοκίνητα οχήματα. Το ντίζελ κίνησης είναι περίπου στο 1,28 με 1,30 ευρώ το λίτρο. Η αύξηση των πωλήσεων Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου είναι 42%. Τον Ιανουάριο οι πωλήσεις ήταν 152.852 τόνοι και τον Σεπτέμβριο ήταν 217.472.
Σε πολύ χαμηλά επίπεδα κινείται η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης, με αποτέλεσμα τα νοικοκυριά να γνωρίζουν σημαντική οικονομική ελάφρυνση, σε σχέση με πέρυσι. Έτσι, λόγω και της μείωσης του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης, η τιμή έχει βουτήξει… μέχρι και στα 98 λεπτά το λίτρο. Η μέση τιμή είναι στο 1,03 ευρώ το λίτρο. Πέρυσι τέτοια εποχή πωλούταν προς 1,27 ευρώ το λίτρο και άρα η μείωση είναι της τάξης του 19%. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα, σύμφωνα με βενζινοπώλες, η ζήτηση να έχει αυξηθεί κατά 15% σε σχέση με πέρυσι. Μία οικογένεια για να βάλει 1.000 λίτρα πετρελαίου θα πληρώσει 980 με 1.000 ευρώ, ενώ πέρυσι κατέβαλε 1.270 ευρώ. Για 600.000 νοικοκυριά δικαιούχους του επιδόματος, η θέρμανση είναι στα περίπου 630 ευρώ τα χίλια λίτρα.
Μέτρα για το λαθρεμπόριο
Εξάλλου, ανεφάρμοστα παραμένουν συγκεκριμένα θεσμοθετημένα μέτρα για την αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου υγρών καυσίμων.
Πιο συγκεκριμένα, εκκρεμεί σειρά υπουργικών απόφασεων:
1 Επέκταση της εφαρμογής ολοκληρωμένων συστημάτων ηλεκτρονικού ελέγχου εισροών – εκροών σε πλωτά μέσα μεταφοράς πετρελαιοειδών (λεπτομέρειες για τις διαδικασίες και τους όρους εγκατάστασης – ακριβές χρονοδιάγραμμα εφαρμογής).
2 Εγκατάσταση στις φορολογικές αποθήκες συστημάτων ελέγχου εισροών – εκροών.Καθορισμός των προδιαγραφών, της διαδικασίας και κάθε αναγκαίας λεπτομέρειας για την υλοποίηση του συστήματος με το οποίο θα αντλούνται και θα αξιοποιούνται οι πληροφορίες από το ηλεκτρονικό σύστημα γεωγραφικού προσδιορισμού (GPS) των μεταφορικών μέσων.
3 Καθορισμός των προδιαγραφών, της διαδικασίας και των όρων εγκατάστασης των ηλεκτρονικών συστημάτων διασφάλισης της ποσοτικής και ποιοτικής ακεραιότητας κατά τη διακίνηση προμετρημένων ποσοτήτων καυσίμου, μέσω σφράγισης των διαμερισμάτων, με δυνατότητα τηλεματικής μεταφοράς δεδομένων, σχετικών με την οποιαδήποτε παρέμβαση κατά τη διακίνηση.
4 Επέκταση της εφαρμογής των ολοκληρωμένων συστημάτων ελέγχου και ηλεκτρονικής μετάδοσης δεδομένων εισροών – εκροών στις ελεύθερες εγκαταστάσεις των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών και των διυλιστηρίων, στις παντός είδους εγκαταστάσεις υγρών καυσίμων ιδιωτικών πρατηρίων του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα, καθώς και στις εγκαταστάσεις χημικών προϊόντων (μεθανόλης, τολουόλης, διαλυτών κ.λπ.), που αποτελούν υλικά πρόσμειξης στα υγρά καύσιμα, στις εγκαταστάσεις εταιρειών με χώρους στάθμευσης οχημάτων για τη φύλαξη και συντήρησή τους και σε σταθμούς ανεφοδιασμού σκαφών (πρατήρια σε μαρίνες).